Awards

The Swedish Drupal Awards are awarded in the categories of best Swedish Drupal website, Swedish drupalist of the year, Swedish Drupal design of the year and Swedish Drupal technology of year. Further details in Swedish below.

Nu är det äntligen dags att lyfta fram de riktigt bra och kreativa lösningarna som skapats med Drupal under året. Vi har fyra kategorier:

  • Årets svenska webbplats
  • Årets svenska teknik
  • Årets svenska design
  • Årets svenska drupalist

Swedish Drupal Awards 2013 vinnare:

  • Årets svenska webbplats – Stockholm Filmfestival
  • Årets svenska teknik – TVmatchen
  • Årets svenska design – Clowner utan gränser
  • Årets svenska drupalist – Pontus Nilsson

Stort grattis till er alla!

 

Bästa webbplats

Hos Räddningsmissionens är Drupal commerce integrerat med en fullskalig webbshop. Produkterna presenteras på ett mycket tilltalande sätt med betalkoppling via Dibs. Det är tydligt för besökaren att de är inne i en webbbutik men helt utan att designen liknar den traditionella e-handelsdesignen.

http://www.raddningsmissionen.se

 

Nöjesguiden firade 2012 30 år med en helt ny sajt. Det är ett högt tempo på sajten och den uppdateras dagligen med innehåll som recensioner, artiklar, blogginlägg, podcasts och webbTV-klipp. Besökaren kan själv välja vilken som är sin stad av Stockholm, Göteborg och Malmö och få innehållet anpassat till sig. Arkivet sträcker sig tillbaka ända till uppstartsåret 1982 och under året fylldes det på med ännu mer innehåll från de gångna åren. I november 2012 belönades sajten även med priset Årets Tidskrift Digitala Medier av Sveriges Tidskrifter.

http://nojesguiden.se

 

Stockholm filmfestivals webbplats "andas film" och förmedlar tydligt festivalens kärlek till film och bio. I projektet ersattes den befintliga (och något föråldrade) typo3-webbplatsen med en modern Drupal-lösning. Drupal valdes för att ge festivalen en mer redaktionellt lättarbetad miljö och för att skapa en stabil men ändå anpassningsbar plattform som en så pass stor och engagerad kulturorganisation behöver. För skapa den bästa filmfestivalsajten någonsin så utvecklades en egen användarinloggning integrerad mot filmfestivalens tidigare medlemsregister. Utöver det skapades ett filmprogram där besökaren lätt kan bläddra bland alla tusentals filmer som har visats genom åren. På detta togs det även fram en helt unik e-handelslösning för att filmälskare enkelt och överskådligt ska kunna köpa biljetter och medlemskort till hundratals filmvisningar. Drupal-lösningen resulterade i att filmfestivalens webbplats för första gången på många år klarade av besöksanstormningen vid program- och biljettsläpp. Detta tack vare ett välplanerat arbete med optimering, bestående till största del av en nära integration med Varnish cache som gjorde att webbplatsen var blixtsnabb både för inloggade medlemmar och besökare.

http://www.stockholmfilmfestival.se

 

Swedish ICT är innovativ webbplats och ett community med omfattande funktionalitet. I botten är det en Domain Access lösning där 5 olika organisationer (Swedish ICT, Acreo, Swedish Institute of Computer Science, Interactive Intitute och Viktoria Institute) arbetar tillsammans i en gemensam databas med hundratals användare. Webbplatsen är responsiv och integrerar mot ett flertal system. För blixtrande hastighet används Varnish och en smart sökfunktion med facetteringar via Search API / Solr. Swedish ICT:s lösning med ny digital identitet, ny informationsarkitetktur och migrering från EPiServer, Drupal 5 och Wordpress producerades agilt under 6 sprintar på cirka 4 månader. Ett typfall av projekt där Drupal som plattform excellerar.

http://www.swedishict.se

 

Bästa design

En digital identitet som kombinerar stilren design med responsivitet och ett modernt uttryck. Trots en omfattande informationsmängd blir det inte rörigt. Det är istället en behaglig upplevelse - lättläst och inspirerande. Detaljer som startsidans jumbotronbildspel, delafunktion till Renren (det "kinesiska facebook" - Nyréns är verksamma i Kina), sorteringen av projekt med filtrering, kartvy i projektlistningen, dynamisk inladdning av flera projekt och åkningen över alla bilder när man klickar på "Läs mer" i ett projekt gör att resultatet blir lockande, spännande och känns genomtänkt. Det råder ingen tvekan om att Nyréns Arkitektkontor håller högsta klass.

http://www.nyrens.se

 

Sandhamn Seglarhotells digitala närvaro har förnyats genom att skapa en stilren webbupplevelse där skärgårdskänslan utökas med en mer traditionell premium hotellkänsla. Förutom skärgårdsupplevelsen så framgår det tydligt att hotellet också erbjuder en fullskalig modern hotellnivå med ordentliga konferensmöjligheter, bra restauranger och spa. Nämnvärt är responsiviteten för mobila enheter och subtil men effektfull parallax-sidrullning på startsidan. Restaurangmenyer i PDF-format visas direkt på webbsidorna via HTML5 utan krav på webbläsarplugin eller nedladdning av filer.

http://www.sandhamn.com

 

Clowner utan Gränsers nya webbplats har fått en lekfull utformning som särskiljer dem från andra biståndsorganisationer. Förutom nyheter och en reseblogg finns också en webbshop och möjlighet att ge gåvor till organisationen.

http://skratt.nu

 

Visual Arenas önskemål var en lekfull sida men med ett seriöst intryck. Det var även viktigt med en visuellt tilltalande design som var enkel att använda. Eftersom det fanns ett behov från kunden att webbplatsen skall fungera både på mobiltelefoner, surfplattor av varierande storlek och datorer var en responsiv design den naturliga lösningen. Efter kundens önskemål av ett visuellt tilltalande intryck har hela webbplatsen anpassats för sk. Retina-skärmar i alla storlekar. För att inte ta fokus från övrigt innehåll används en flytande meny. Att lägga mycket fokus på innehållet dvs. content first ansågs som prioriterat, all kringinformation i form av relaterat innehåll, dela-knappar och t.o.m. huvudnavigationen skalades bort. Färgen som används kommer från Visual Arenas grafiska profil.

http://visualarenalindholmen.se

 

Bästa teknik

På Presenter mot fattigdom kan du köpa en omtänksam present som bekämpar fattigdom och stärka kvinnors rättigheter runt om i världen. Det har aldrig varit enklare att surfa hem en get till någon! Som besökare kan du välja mellan att köpa ett fysiskt kort som skickas hem till dig eller skicka ett e-kort. E-kortet kan skickas till en eller flera personer och du väljer själv vilket datum det ska skickas. Sajten fick ingen julledighet utan fick jobba rejält och skickade ut ett stort antal kort på julafton. Presenter mot fattigdom är en responsiv e-handel med Commerce i grunden. Betalningar görs genom DIBS eller mot faktura. Utskicken av e-korten går genom Mandrill för att kunna se statistik och följa upp att de går fram som de ska. Som kuriosa kan även nämnas att den gamla lösning som sajten befriades från var helt byggd i Flash…

http://www.presentermotfattigdom.se

 

SVEA Media säljer idag annonsutrymme i svensk morgonpress. Det är en unik tjänst där man direkt via webben kan planera sin annonskampanj. Man når över 5 miljoner kontakter via 87 tidningar. Genom att konfigurera val av tidningar, format och placering samt antal införanden får man tillbaka räckvidd, netto/brutto -pris med beräknad rabattsats. Det finns även en räckviddsnavigator som visualiserar geografisk spridning. Resultatet av konfiguratorns beräkningar kan laddas ner och sparas. Förutom möjligheten att kunna skräddarsy kampanjer finns även snabbvalsformats funktionalitet som räknar ut pris på ett specifikt format i alla tidningar. SVEA:s annonskonfigurator är en mycket uppskattad och användbar tjänst. Gå gärna in och räkna på vad en helsides-annons i alla svenska morgontidningar kostar?

http://www.sveamedia.se/

 

TVmatchens widget bäddar in innehåll från TVmatchen.nu i andra sajter. Syftet med widgeten är att sprida TVmatchens innehåll till en större publik, och i förlängningen få in flera besökare till webbplatsen. Med hjälp av widgeten kan sportbloggar och andra webbplatser enkelt erbjuda sina besökare relevant och aktuell information om kommande sportevenemang. Widgeten är anpassningsbar, snabb och fri från annonser. På den interaktiva widgetsidan på tvmatchen.nu kan man på ett smidigt sätt skapa en fullt anpassad widget, med precis det urval och utseende man vill. Med koden man får ut i det sista steget kan man enkelt lägga in widgeten på valfri webbsida.

Efter några månader online konstateras att widgeten har fyllt sitt syfte. Redan inom tre månader används den på ett hundratal sajter och har fått positiv feedback från sina användare. TVmatchen.nu är byggd i Drupal 7, och widgeten hämtar sitt innehåll från huvudsajten via ett webb-api.

http://www.tvmatchen.nu/widget

 

"Vi lever alla med HIV" är en kampanjsajt till utställningen med samma namn på Röhsska museet i samband med World Aids Day 2012. Sajten ger besökare möjlighet att ladda upp bilder och filmer på sig själva och bläddra bland andras bidrag. Bilderna kan laddas upp antingen via webbkamera (getUserMedia i HTML5), Facebook eller direkt från enheten. Bildgalleriet laddas in efterhand när man scrollar med Views Infinite Scroll-modulen och masonry-effekt.

http://vileverallamedhiv.se/

 

Årets drupalist

Adam fastnade tidigt för communityt kring Drupal och har inte bara jobbat för att få till regelbundna drupalträffar i Göteborgsområdet utan även varit en drivande kraft bakom DrupalCamp Göteborg. Han var projektledare för campet 2012 och fortsätter att hålla i trådarna kring campet 2013. Han är en av moderatorerna på den svenska delen av g.d.o. Han har under 2013 kommit med som en av programledarna i den svenska podcasten DrupalSnack och har även börja rulla ut screencasts kring Drupal i februari 2013. Enligt egen utsago kommer det att bli många screencasts framöver. Kort och gott kan man säga att Adam är en Drupalist ut i fingerspetsarna.

 

Med idé och handlingskraft att starta upp Drupalsnack har Fredrik varit med om att ge det svenska Drupal communitit ett nytt medium att lära sig om Drupal. Genom regelbunda podcast kan både ovana som erfarna Drupal-utvecklare/designers eller bara intresserade lära sig om befintlig teknik men även om vad som kommer. Detta initativ breddar Drupals spridningsförmåga och visar på hur Drupal växer som en erkänd teknik på den svenska marknaden.

http://drupalsnack.se/

 

Thomas har ett enormt engagemang communityn och UX i Drupal och är en källa för utvecklande tankar, huvudsakligen genom webbplatsen www.drupalmill.com. Till skillnad från många som har utvecklarfokus i sitt engagemang fokuserar Thomas på sajtbyggare, vilket behövs, då Drupals möjlighet att bygga sajter utan att bygga kod är unik och förtjänar mer uppmärksamhet.

 

Ständigt medverkande, pålitlig, trevlig och välkommande. Drupalsveriges ständiga arbetshäst.

http://groups.drupal.org/user/29197